Rrethi L�Arcobaleno

di Nicola Bavasso

 

La Settimana dei defunti

 

Dhezen hilnaret se t�i b�het drit� prigator�vet, se t�i burthohet udha atyre �� vdiqtin dhe �� te java par� se t� karnivallit dhe pes�mb�dhjet� dit� par� se Kreshmet, priren te vendet ku jetuan se t� ruajn� njer�zit e t� vizitojn� shpit�. Ka nj� tradit� fetare e lasht� �� ka rr�nj� t� thell�, me dica zakone v�rteta shum� t� ve�ant� �� d�shmojn� nj� shpirt fetar shum� t� �uditsh�m, katundet arb�resh� kremtojn� jav�n e prigator�vet �� do t� mbaronj�, ashtu si tradita thot�, t� shtun�. �sht� nj� ndodhje e ndjetur fort ka arb�resh�t �� ven� pas kalendarit grek-bizantin, pse ka dometh�nie e ceremoni madh�shtore bashk� me nj� krahasim njer�zor shum� i fort. Mendohet se Zoti Krisht jep mund�sin� t� vdekurvet t� rrin� bashk� me t� gjall�t.  Pas mesh�s e kremtuar n� gjuh�n greke dhe shqipe, zotrat dhe t� k�shter�t ven�  te varret se t� jap�n t� fala atyre �� n�ng jan� m� mbi dhe por �� gjithmon� na ruajn�  ka jetra jet�. Sh�n Mit�r dhe nd�r tjerat katunde af�r, me nj� zakon �� mund duket pagan, festojn� prigator�t tue ngr�n e pir nd�r varret se t� kujtojn� m� mir� shok e gjiri. Zotrat hij�n edhe nd�r shpit� se t� bekojn� buk�n, ver�n e grur�t. Nj�her� t� n�murat, te java e prigator�vet, vejn� shpi p�r shpi tue lipur t� b�getvet buk�, ver�, ilk�nga, e ngr�n t� ndryshme p�r shpirtin e prigator�vet, se t� shkojn� jav�n m� mir� tue kujtuar t� vdekur�t. Qo tradit� �� thrritet picihud�r �sht� edhe sot e gjall� nd�r shum� katunde arb�resh� t� Pulinit. Dy m�nyra t� ndryshme se t� kujtohen prigator�t, nj� fest� e ndjetur dhe u ruajtur me bes�

Si accendono fiaccole e lumini per dare luce ai luoghi e indicare la strada ai defunti. Nella settimana che precede il carnevale e quindici giorni prima della quaresima, gli estinti fanno ritorno nei luoghi frequentati durante la vita terrena. Seguendo una tradizione religiosa antichissima ricca di suggestivi cerimoniali, i paesi arb�resh� ricordano i morti rispettando, per pi� di una settimana, un appuntamento religioso di primo piano nel calendario liturgico greco-bizantino che ha un riscontro umano di notevole rilevanza. Nella tradizione albanese si crede che Dio consenta ai defunti di stare per una settimana a diretto contatto con i vivi e visitare i luoghi terreni.

A San Demetrio dopo la cerimonia religiosa vi � la suggestiva consuetudine di portare nelle tombe prodotti tipici da consumare in compagnia di chi non c�� pi�. In passato erano i poveri che durante la settimana dei morti andavano nelle case dei pi� agiati a chiedere l�elemosina in nome dell�anima di tutti gli estinti. Questa usanza, anche se ridimensionata, � ancora viva nella zona del Pollino arb�resh. Una tradizione seguita e sentita perch� pregna di connotati religiosi.

 

 

 

 

 Rubrica pubblicata Venerd�  28 Gennaio  2005  su "Tracce" pagine culturali del quotidiano

"LA PROVINCIA COSENTINA"